Patrząc na samochody przejeżdżające ulicą nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że różnią się one pod względem układu zasilania w paliwo. A jest to niebagatelna sprawa, mająca wpływ nie tylko na naszą kieszeń, ale także na parametry techniczne i osiągi pojazdów.
Na stacjach paliw, do samochodów osobowych zazwyczaj są sprzedawane o 3-4 rodzaje paliw. Wymieńmy je:
Benzyna – mieszanina ciekłych węglowodorów, jeden z podstawowych rodzajów paliw. Dostarcza silnikowi energię poprzez spalanie. Proces ten powinien zachodzić w silniku szybko i równomiernie. Przed dodaniem benzyny do cylindra, miesza się ją z powietrzem. W zależności od produkcji ma różny skład. Benzyna dzieli się w zależności od liczby oktanów na benzynę typu 95 oraz 98. 98 spala się płynniej od 95, ale też jest potrzebna do poprawnej pracy mniejszych komór spalania.
Olej Napędowy (potocznie „diesel”) – paliwo stosowane do silników wysokoprężnych, czyli o dużych pojemnościach. Spalają one mniej paliwa niż w przypadku silników benzynowych. Różni się od benzyny budową i sposobem spalania. Jest to mieszanina węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych. Spalanie nie zachodzi pod wpływem iskry, lecz pod wpływem samozapłonu w wysokiej temperaturze.
Gaz ciekły (LPG) – gaz ropopochodny, mieszanina propanu i butanu. Powstaje jako efekt uboczny w procesie ropy naftowej, z której powstają wyżej wspomniane paliwa. Jest coraz chętniej stosowany z samochodach z silnikiem benzynowym ze względu na dużo niższą cenę i mniejsze zanieczyszczenie środowiska.