Niezależnie od rodzaju oleju silnikowego, jakiego będziemy używać w naszym pojeździe, prędzej czy później zmierzymy się z koniecznością jego wymiany. Producenci samochodów w większości przypadków zalecają zmianę oleju po przejechaniu 10 tysięcy kilometrów lub raz na sezon. Zastanówmy się, czemu jest to takie ważne i dlaczego powinniśmy pamiętać o regularnej wymianie oleju w naszym aucie?
Serce oleju silnikowego – czym ono jest?
Dodatki uszlachetniające, które wchodzą w skład popularnych olejów silnikowych, przyczyniają się do przedłużenia żywotności tłoków i innych ruchomych części silnika. Ponadto odpowiadają one za zachowanie czystości w komorze silnika — odpowiednio go uszczelniają i chronią przed zewnętrznymi czynnikami działającymi na napęd (m.in. temperaturą i wilgocią). Długo eksploatowany olej z czasem będzie tracił te właściwości. Przełoży się to na odkładanie się szkodliwych dla działania napędu szlamu i nieczystości w silniku. Zużyty olej nie będzie spełniał swojej funkcji w stu procentach, zatem ruchome części silnika nie będą znajdowały się pod dostateczną ochroną. Silnik stanie się bardziej awaryjny, a nasz pojazd będzie w większym stopniu narażony na defekty.
Kiedy należy wymienić olej?
W zależności od rodzaju pojazdu, jego przeznaczenia i intensywności eksploatacji, wymiana oleju silnikowego będzie zalecana w diametralnie innych odstępach czasowych. Przyjęło się, że uśrednioną wartością, którą użytkownicy pojazdów powinni się sugerować, jest bariera 10 tysięcy kilometrów. Najwięcej jednak zależy od innych czynników, w związku z tym wymiana oleju będzie mocno indywidualną kwestią. W samochodach sportowych, których silniki są bardzo mocno eksploatowane poprzez uzyskiwanie wysokich obrotów i częstych przyspieszeń, olej silnikowy powinien być zmieniany znacznie częściej. Zaglądając na tor wyścigowy, na którym bardzo często organizowane są wszelkiego rodzaju eventy wyścigowe, w autach sportowych uczestniczących w takich zawodach, kompletna wymiana oleju następuje np. co 6 tysięcy kilometrów. W przypadku samochodów miejskich często odpalanych i używanych do krótkiego poruszania się po terenie miejskim granica, w której powinniśmy dokonać wymiany, będzie oscylować pomiędzy 10 a 12 tysięcy kilometrów. W autach używanych rzadko i wyruszających w dłuższe trasy zmiana tego płynu może nastąpić w okolicach pokonania 15 tysięcy kilometrów.
Gdzie najdrożej, a gdzie najtaniej? Sprawdzamy Warszawę, Kraków i Poznań
Koszty, które będą wiązały się z wymianą oleju silnikowego wraz z jego uzupełnieniem i zastąpieniem starego filtru olejowego nowym, będą diametralnie różnić się w zależności od regionu państwa. Korzystając z rankingów internetowych, można dojść do wniosku, że najwięcej zapłacimy w stolicy Polski. Cena usługi pojedynczej wymiany oleju silnikowego w Warszawie może wynieść nawet 80 zł. Chodzi o koszt samej wymiany płynu, bez instalacji nowego filtra oleju. Całościowa usługa związana z wymianą zamknie się w kwocie przekraczającej 100 zł.
W Poznaniu średnia cena usługi wymiany oleju silnikowego zawierać się będzie w wartościach 50-60 złotych. Może się zdarzyć, że w stolicy Wielkopolski zapłacimy więcej, jednakże uśrednione ceny są znacznie niższe, niż w Warszawie. Krakowscy mechanicy wyceniają usługę zamiany starego oleju na nowy w granicach 34-65 złotych. Można zatem stwierdzić, że wymiana oleju Poznań, jak i wymiana oleju Kraków posiadają zrównoważone względem siebie ceny. Choć sama wymiana oleju nie jest skomplikowaną czynnością, to warto skorzystać z usług zaufanej firmy, która oferuje konkurencyjne ceny i charakteryzuje się dobrą renomą.
Artykuł powstał dzięki współpracy z firmą Bojszczak.