Wycieraczki samochodowe są dla nas normą i standardem, bo nie ma takiego auta, w którym musielibyśmy specjalnie je dokupować. To integralna część pojazdu – jak kierownica czy sprzęgło. Po prostu są. Być może właśnie dlatego trochę ich nie doceniamy i nie dbamy o nie z takim pietyzmem, jak o funkcje dodatkowe. A przecież, poprawiając widoczność poprzez oczyszczanie szyb, mają one niemały wpływ na nasze bezpieczeństwo. Jak je chronić i konserwować? Jakie awarie stanowią największe zagrożenie?

Używaj, a nie będziesz mieć problemów

Jedną z ogromnych zalet wycieraczek samochodowych jest fakt, że im częściej ich używamy, tym mniejsze ryzyko, że się zepsują. Dla tego mechanizmu najgorsza jest bezczynność i tzw. zastanie się. Nie bez powodu tylne wycieraczki – używane znacznie mniej niż te z przodu – psują się o wiele częściej.

Aby nasze wycieraczki działały poprawnie i bez zarzutu, musimy mieć pewność, że nic złego nie dzieje się w obrębie układu spryskiwania szyb. Praca obu mechanizmów jest ze sobą ściśle powiązana; żaden nie będzie działał bez drugiego. Warto o to dbać, bo zepsute wycieraczki oraz brak płynu do spryskiwania grozi mandatem – niemałym, bo aż 500 zł.

Budowa mechanizmu wycieraczek, czyli co najczęściej się psuje?

Chcąc dokładnie zrozumieć cały system, warto poznać tajniki budowy mechanizmu wycieraczek. Składa się on z nastęujących elementów:

  • sterownik wycieraczek,
  • włącznik wycieraczek (uruchamia wycieraczki z przodu oraz z tyłu, pozwala dobrać intensywność ruchów),
  • silnik wycieraczek przednich (zawsze jest jeden, niezależnie od ilości ramion),
  • silnik wycieraczek tylnych,
  • przekładnia przednia,
  • przekładnia tylna,
  • trzpienie (do montowania ramion wycieraczek),
  • układ czasowy (wpływa na zróżnicowaną prędkość przedniego i tylnego silnika wycieraczek oraz umożliwia automatyczne uruchamianie wycieraczek),
  • bezpiecznik (dba o elektryczny układ wycieraczek),
  • czujnik deszczu (jest dostępny w samochodach klasy premium; podczas deszczu samodzielnie uruchamia wycieraczki i dostosowuje ich pracę do natężenia opadów),
  • uszczelnienia i elementy montażowe,
  • pióra wycieraczek.

Najczęstszą awarią wycieraczek jest awaria piór, które poprzez niewłaściwą pracę mogą np. zostawiać smugi. To częste, ale wycieraczkom grożą o wiele poważniejsze problemy, jak chociażby przepalenie bezpiecznika, awaria dźwigni, czy problemy z silnikiem wycieraczek. W przypadku tej ostatniej awarii wycieraczki mogą w ogóle nie wykonywać ruchów. Silnik wycieraczek jest mały, ale jego cena to nawet 600 zł.

Konserwacja wycieraczek

Układ jest tym sprawniejszy, im częściej pracuje. Nie ma więc potrzeby wahania się nad jego użyciem. Należy pamiętać o ochronie przed zabójczą dla układu korozją i o możliwie regularnym dodawaniu właściwego smaru. Ponadto usuwanie lodu z szyb siłą jest złym rozwiązaniem, które wpływa źle na pióra i może spalić silnik wycieraczek. Nie powinny one być też używane bez płynu. A jeśli zauważymy niepokojące objawy w obrębie pióra (np. wypaczoną gumę) – wystarczy wymienić ten element, który na szczęście nie należy do najdroższych części eksploatacyjnych w aucie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj